Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Ο ΚΛΗΔΟΝΑΣ ΤΟΥ ΑΙ ΓΙΑΝΝΙΟΥ

Η 24η Ιουνίου είναι από τις μεγαλύτερες καλοκαιρινές γιορτές της ελληνικής παράδοσης, αφού η γιορτή του Αϊ Γιάννη του Κλήδονα (ή Ριγανά, ή Ριζικάρη) συνοδεύεται από το παραδοσιακό έθιμο με το πέρασμα πάνω από τις φωτιές με το επιφώνημα.

ΑΞΤΟΥ ΠΑΡΑΞΤΟΥ, ΣΙΔΗΡΟ ΣΤΗ ΜΕΣΗ ΠΕΤΡΑ ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΙ.............

Το προσωνύμιο «Κλήδονας» προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «κλήδων» που σημαίνει προγνωστικός ήχος και χρησιμοποιούνταν για να περιγράψει τον συνδυασμό των τυχαίων και ασυνάρτητων λέξεων κατά τη διάρκεια μαντικής τελετής.
Ουσιαστικά ο «Kλήδονας» σχετίζεται με μια λαϊκή μαντική διαδικασία, η οποία λέγεται ότι αποκαλύπτει στις άγαμες κοπέλες την ταυτότητα του μελλοντικού τους συζύγου.
Σύμφωνα με το έθιμο, την παραμονή του Αϊ-Γιαννιού, οι ανύπαντρες κοπέλες μαζεύονται σε ένα από τα σπίτια του χωριού και μία από αυτές πηγαίνει στο πηγάδι να φέρει το «αμίλητο νερό» και στη διαδρομή μέχρι το σπίτι δεν πρέπει να μιλήσει σε κανέναν.
Στο σπίτι το νερό μπαίνει σε πήλινο δοχείο, στο οποίο η κάθε κοπέλα ρίχνει ένα προσωπικό της αντικείμενο, τα λεγόμενα ριζικάρια και στη συνέχεια σκεπάζουν το δοχείο με κόκκινο ύφασμα και το δένουν ενώ παράλληλα προσεύχονται στον Αϊ Γιάννη και τοποθετούν το δοχείο σε ανοιχτό χώρο, όπου μένει όλη νύχτα. Την ίδια εκείνη νύχτα λέγεται ότι τα κορίτσια θα δουν στα όνειρά τους το μελλοντικό τους σύζυγο.
Παράλληλα, την παραμονή της γιορτής του Αϊ Γιάννη Ιωάννη, αναβιώνει και το γνωστό έθιμο με τις φωτιές: Στη πλατεία του χωριού στήνεται μια μεγάλη φωτιά πάνω από την οποία πηδάνε όλοι οι κάτοικοι του χωριού. Σύμφωνα με την παράδοση, η φωτιά, επιφέρει την κάθαρση και οι άνθρωποι απαλλάσσονται από το κακό
Ο Άι-Γιάννης λέγεται και Ριζικάρης αφού η παράδοση λέει ότι φέρνει τύχη και γι' αυτό έπρεπε από την παραμονή οι κάτοικοι του χωριου να έχουν τακτοποιήσει όλες τις οικιακές δουλειές τους.
Επίσης ο Αϊ Γιάννης αποκαλείται και Ριγανάς, επειδή την ημέρα αυτή έβγαιναν και μάζευαν ρίγανη, η οποία έπρεπε να συλλεχθεί πρωί πρωί, πριν από την ανατολή του ηλίου, αφού πίστευαν, ότι έτσι είχε μαγική δύναμη

Ο ‘Κλήδονας’ είναι ένα πανάρχαιο έθιμο. Η ίδια η λέξη υπάρχει από την εποχή του Ομήρου, «κλήδων» ονομαζόταν ο προγνωστικός ήχος, και κατ' επέκταση το άκουσμα σιωνισμού ή προφητείας, ο συνδυασμός τυχαίων και ασυνάρτητων λέξεων ή πράξεων κατά τη διάρκεια μαντικής τελετής, στον οποίο αποδιδόταν προφητική σημασία.

Ο «Κλήδονας» είναι μια λαϊκή μαντική διαδικασία, από τις πιο τελετουργικές όλων των παραδόσεων του τόπου μας, σύμφωνα με τον οποίο αποκαλύπτεται στις άγαμες κοπέλες η ταυτότητα του μελλοντικού τους συζύγου. Την παραμονή του Αϊ-Γιαννιού, οι ανύπανδρες κοπέλες μαζεύονται σε ένα από τα σπίτια του χωριού, όπου αναθέτουν σε κάποια ή σε κάποιες από αυτές να φέρουν από το πηγάδι ή την πηγή το"αμίλητο νερό". Στη Θράκη οι γονείς της κοπέλας που θα αναλάβει αυτό το έργο, πρέπει να βρίσκονται εν ζωή. Η ονομασία οφείλεται στο γεγονός ότι η κοπέλα και η συνοδεία της πρέπει να ολοκληρώσουν την αποστολή αυτή, τηρώντας απόλυτη σιωπή.


Επιστρέφοντας στο σπίτι όπου τελείται ο κλήδονας, το νερό μπαίνει σε πήλινο δοχείο, στο οποίο η κάθε κοπέλα ρίχνει ένα προσωπικό της αντικείμενο, το λεγόμενο ριζικάρι. Στη συνέχεια το δοχείο σκεπάζεται με κόκκινο ύφασμα, το οποίο δένεται γερά με ένα κορδόνι ("κλειδώνεται") απαγγέλοντας ένα στιχάκι για να τους βοηθήσει ο Αη Γιάννης στην προφητεία και τοποθετείται σε ταράτσα ή άλλο ανοιχτό χώρο. Εκεί παραμένει όλη τη νύχτα υπό το φως των άστρων. Οι κοπέλες επιστρέφουν ύστερα στα σπίτια τους. Λέγεται ότι τη νύχτα αυτή θα δουν στα όνειρά τους το μελλοντικό τους σύζυγο.

Την παραμονή της γιορτής των γενεθλίων του Αγίου Ιωάννη, εκτός από την τέλεση του κλήδονα, ανάβουν και φωτιές. Μια μεγάλη φωτιά στήνεται στην πλατεία του χωριού ή σ' ένα μέρος ανοιχτό, ώστε να φαίνεται από παντού. Άλλες μικρότερες φωτιές ανάβουν σε όλους τους μαχαλάδες προσπαθώντας ο κάθε ένας να ανάψει την μεγαλύτερη φωτιά, πάνω από τις οποίες πηδάνε όλοι οι κάτοικοι του χωριού. Σύμφωνα με τη λαϊκή πίστη, η δύναμη της φωτιάς, επιφέρει την κάθαρση και οι άνθρωποι απαλλαγμένοι από το κακό μπορούν να εισέλθουν καθαροί και ακμαίοι σε μια καλύτερη χρονική περίοδο.

Ανήμερα του Αϊ-Γιαννιού, σε άλλες περιοχές πριν βγει ο ήλιος ώστε να μην εξουδετερωθεί η μαγική επιρροή των άστρων και σε άλλες γύρω στις δώδεκα το μεσημέρι όταν ο ήλιος «τρέμει», οι γυναίκες συναθροίζονται και πάλι για να ανοίξουν το πήλινο αγγείο.

Στην Κρήτη και τη Θράκη, καθισμένη στο κέντρο της συντροφιάς, η υδροφόρος νεαρή ανασύρει ένα-ένα από το αγγείο τα αντικείμενα, που αντιστοιχούν στο "ριζικό" κάθε κοπέλας και μια άλλη, κάποια που έχει ποιητικό ή μαντικό ταλέντο απαγγέλλει ταυτόχρονα τυχαίες μαντινάδες. Η μαντινάδα ή το δίστιχο που αντιστοιχεί στο αντικείμενο (ριζικάρι) της κάθε κοπέλας θεωρείται ότι προμηνάει το μέλλον της και σχολιάζεται από τους υπόλοιπους, που προτείνουν τη δική τους ερμηνεία σε σχέση με την ενδιαφερόμενη.

Στην Κεφαλονιά έπαιρναν αμίλητο νερό και έχυναν μέσα λιωμένο μολύβι- μέταλλο. Όπως έπεφτε το λιωμένο μολύβι μέσα στη λεκάνη με το κρύο νερό, κρύωνε απότομα και έπαιρνε διάφορα σχήματα. Η παλιότερη, η γηραιότερη από την παρέα των κοριτσιών, η «εξηγήστρα», μελετούσε τα σχήματα και έδινε διάφορες εξηγήσεις, δηλαδή καταλάβαινε ποια θα είναι τα μελλούμενα του κοριτσιού που του είχαν ονοματίσει «τη ριξιά» του μολυβιού.


Προς το σούρουπο, όταν τελειώσει η μαντική διαδικασία, η κάθε κοπέλα γεμίζει το στόμα της με μια γουλιά αμίλητο νερό και στέκεται μπροστά σε ανοιχτό παράθυρο, έως ότου ακούσει το πρώτο ανδρικό όνομα. Αυτό πιστεύεται ότι θα είναι και το όνομα του άνδρα που θα παντρευτεί. Μετά το τέλος όλης αυτής της διαδικασίας στήνεται μεγάλο γλέντι στο οποίο συμμετέχει όλο το χωριό.

Μάλιστα λένε πως ο Άι-Γιάννης φέρνει τύχες και γι' αυτό έπρεπε από την παραμονή να έχουν τακτοποιήσει όλες τις οικιακές δουλειές. Αυτός είναι ο λόγος που τον Άγιο αυτόν τον λέμε και Ριζικάρη.

Σα μάθει ο σκύλος γράμματα κι η γάτα να διαβάζει
τότε και συ θα παντρευτείς να κάμει ο κόσμος χάζι….

ΚΛΗΔΟΝΑΣ

Αποβραδίς χήρες, χωρισμένες, παντρεμένες λεύτερες ρίχνουνε μέσα σε μία στάμνα κάτι αναγνωρίσιμο(τσιμπιδάκι-κουμπί κ.α.) και αφήνανε την στάμνα ανοιχτή στο φεγγάρι και τ άστρα . Την βραδυά του Κλήδονα σκέπαζαν την στάμνα και την γυναίκα που λέει τα στοιχάκια με κόκκινο μαντήλι για να μην βλέπει σε πια
ανήκει το αντικείμενο που πιάνει από την στάμνα.
Μαζεύτε όλη η γειτονιά στα σκαλοπάτια κάποιου σπιτιού
και αρχίζει του πατιρντί. Συνήθως το στοιχάκι έπεφτε διάνα στη κατάλληλη γυναίκα και τα γέλια(χάχανα) ακουγότανε και απο τις διπλανές γειτονιές .


ΔΙΑΦΟΡΑ

-Ανοίξιτι τον κλήδονα και στρώστε τα βελούδια για να περάσει ο βασιλιάς με την βασιλοπούλα.

-Μωρί σαρδέλα βρωμιαριά σουπιά τηγανισμένη ανάσκελα
να κοίτεσαι κανένας δεν σε παίρνει.

-Μελαχρινό σε είπανε πολύ σε κακοφάνει μα η μελαχρινάδασου στον άδη θα με βάλει.

-Γαμπρέ μου την πιστόλα σου μην την πολυκοντριζης γιατί είναι η νύφη μας μικρή και την εφοβερίζης.

-Εμείς κι αν εμαλώσαμε πάλι θα αγαπηθούμε γιατί είναι τα σπίτια μας κοντά και θα φανερωθούμε.
 
 
-Μελαχρινό δώς μου νερό κι ας είναι και φαρμάκι εγώ διψώ και θα το πιώ για την δική σου αγάπη.




ΑΔΙΑΝΤΡΟΠΑ

-Ανοίξιτι τουν κλήδουνα να βγεί η βλουγημένη να βγει η ψ**λή μι τα μαλλιά σα νύφη στουλισμένη.

-Ανοίξιτι τουν κλήδουνα τσι στρώσιτι δυο ψάθις όποια θα μη
μι δωσ κουμάτ, να φαν του μ^ί τς οι κάτις.

-Αλιγαριές πουλλές- πουλλές μι τ άσπρα τα λουλούδια, να γα**$ούν ούλις οι νιές τσ ούλα τα κουπιλούδια.

-Ανοίξαν οι γι αμυγδαλιές τσι βγάλανι λουλούδια,
γ##ώ γριγιές, γ##ώ τσι νιές, γ##ώ τσι κουπιλούδια.

-Όταν σι βλέπου κ έρχισι απ του μακρύ σουκάκι, απί καρσί
μι φαίνισι πους είσι πουτανάκι.

-Γύρισε δε τουν ουρανό τσι μέτρησι τα άστρα, ι μπ!!!!ους ιμ
γαρόφαλου κι του μ!!!ί σου γλάστρα.

-Δεν τούξιρα πουλάκι μου πους αγαπάς τα σύκα,
να σι φυτέψου μια συκιά στου κ@!ου σου την τρύπα.

-Αλιγαριά κι τζιτζιφιά, δάφνη μου κι μυρσίνη, τι γλύκα πόχει του μ##!ί την ώρα π απουχύνη.

-Ετσ είνι μάτια μ έτσ είνί κουρμί νι κι λυπήσου, σα δεν τη θέλεις απί μπρός στην βάζου τσ απού πίσου.


Γράψε και σύ οτι θυμάσαι από τα παλιά................

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου